Loading

Kennismaking: Rabin van Danish Coiffures

Al sinds de start van winkelcentrum Nieuw Dalem is Danish Coiffures daar te vinden, de kapsalon van Rabin. De naam Danish heeft overigens niets met Scandinavië te maken, maar is een oorspronkelijk Indiaas woord (je spreekt het ook uit als ‘Daniesj’) en betekent iets als ‘Ik adoreer jouw schoonheid’. Een mooi uitgangspunt voor een kapsalon, waar het draait om mensen met een nieuw kapsel weer mooi en tevreden naar buiten te laten stappen.Danish Coiffeurs.jpg

Geen jongensdroom
Voor eigenaar Rabin was kapper worden geen jongensdroom. Zijn plannen lagen oorspronkelijk dan ook in een heel andere richting, met een studie Bouwkunde aan de MTS. En nog altijd klust hij met veel plezier in zijn vrije tijd. Zo maakt hij met zijn neef graag een mooie veranda of aanbouw en heeft hij zelf zijn eigen badkamer aangelegd. Knippen is meer als een hobby begonnen. Maar eenmaal in het kappersvak gerold, wilde Rabin het wel écht goed doen en is hij zo snel mogelijk de benodigde diploma’s gaan behalen.

Lief en leed 
Inmiddels bestaat Danish Coiffures al ruim 25 jaar en heeft Rabin een grote vaste klantenkring opgebouwd. Ook zijn twee medewerkers zijn voor de meeste mensen geen onbekenden. Zo werkt Indra al vanaf het begin in de salon en maakt ook Sita al meer dan 15 jaar deel uit van het team. Sommige klanten komen er al sinds de start en Rabin maakt al het lief & leed dan ook van dichtbij mee. Klanten die verkering krijgen en hun bruidskapsel door hem laten maken. Om vervolgens hun kinderen ook weer als vaste klant in de salon te krijgen, waarvoor hij ook het bruidskapsel weer mag verzorgen en hun kinderen mag knippen. Maar ook de minder leuke periodes maakt hij van nabij mee, zoals klanten die ziek worden.

Mensenwerk
Het vak van kapper is volgens Rabin een van de moeilijkste. Niet om de techniek onder de knie te krijgen, volgens hem kan iedereen leren knippen, maar omdat het mensenwerk is. Klanten zijn heel divers, van schooldirecteur tot bouwvakker. En allemaal zitten ze wel even in de kappersstoel, dus er is veel tijd om te praten. Het is dan aan de kapper om een luisterend oor te bieden. Daarnaast is kapper ook een heel gevoelig beroep, omdat een kapsel heel bepalend is voor je uiterlijk. Het is dus belangrijk om goed te begrijpen wat mensen écht willen. Rabin geeft daarom tijdens de behandeling veel uitleg en begeleiding. Zodat elke klant begrijpt wat er gebeurt en tevreden de salon verlaat.

Persoonlijke sfeer en aandacht
Maar wat is nu precies het geheim achter het succes van Danish Coiffures? Rabin geeft daar zelf liever geen antwoord op en vind dat dit iets is dat je aan zijn klanten moet vragen. Echter, het feit dat persoonlijke aandacht bovenaan staat, heeft er zeker iets mee te maken. Niet voor niets kent hij de meeste van zijn klanten persoonlijk. Hij schrijft ook niets op, maar onthoudt alles door écht naar ze te luisteren. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan de inrichting van de salon. Die moet voor de klanten precies de goede sfeer creëren, zodat ze zich er volledig op hun gemak voelen. En met de verhuizing naar het voormalige pand van de Marskramer kan Rabin zijn klanten een nog mooiere salon bieden, maar natuurlijk wel met dezelfde persoonlijke sfeer en aandacht waar Danish Coiffures om bekendstaat.